انواع لوله فاضلاب

آیا تا به حال لوله های فاضلاب خانگی شما دچار مشکل شده است؟ کسانی که تجربه ی تعمیر و بازسازی انواع لوله های فاضلاب را داشته اند، به خوبی از سختی های آن آگاه هستند.

تصور کنید در کنار خانواده خود به تماشای تلویزیون نشسته اید، ناگهان بوی بسیار بد و نامطبوعی در فضای خانه می پیچد! پس از بازرسی های مختلف متوجه می شوید که لوله کشی ساختمان شما مشکل پیدا است. آیا بدتر از این نیز وجود دارد؟!
در واقع تعمیرات لوله کشی ساختمان، به خصوص لوله کشی فاضلاب، آنقدر سخت و هزینه بر است که کوچکترین بی‌دقتی می‌تواند خسارات زیادی به ساختمان شما وارد کند.
مهندسان ساختمان و لوله کش های باتجربه همواره به دنبال راه هایی هستند که بتوانند ایمنی و طول عمر لوله های فاضلاب را افزایش دهند؛ به همین دلیل استانداردها و سیستم‌های لوله کشی مدرن طراحی و تولید شده است.

یکی دیگر از راه های بهبود لوله‌کشی ساختمان، استفاده از انواع لوله های ساختمانی نوین و با کیفیت بالا است. این لوله ها طوری طراحی شده اند که بسیار دیرتر پوسیده شوند و کمتر دچار آسیب قرار بگیرند.
حالا اگر لوله فاضلابتان خراب شده یا قصد خرید لوله برای لوله‌کشی ساختمان جدیدتان را دارید، پیشنهاد می‌کنم تا پایان این مقاله همراه ما باشید و با انواع لوله‌های فاضلاب خانگی و مزایا و معایب هرکدام آشنا شوید. پایپ کالا حس بازاری متفاوت

انواع لوله های فلزی فاضلاب

در سالیان قبل برای جمع آوری و انتقال فاضلاب خانگی از لوله های بتونی و سیمانی استفاده میشد. اما به دلیل مسائل زیست محیطی و همچنین سخت بودن حمل و نقل، این لوله ها به مرور کنار گذاشته شدند. پس از آن، استفاده از لوله های فلزی در فاضلاب های خانگی، رونق گرفت. در ادامه ی مقاله با انواع لوله های فلزی فاضلاب آشنا می شویم.

لوله های فاضلاب چدنی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید استفاده از چدن در گذشته بسیار متداول بوده است. به همین دلیل نصاب ها و لوله کش های قدیمی، آشنایی کاملی با این نوع از لوله ها دارند. اما لوله-های فاضلاب چدنی بسیار سنگین هستند و به علت ساختار شکننده، توانایی تحمل در برابر زلزله را ندارند.
همچنین شیارهای موجود در سطح درونی لوله های چدنی باعث رسوب و گرفتگی بیشتر این لوله ها می شود. تمام این عوامل موجب کاهش محبوبیت این لوله ها شده است.

لوله چدنی

لوله های گالوانیزه

اگر برای خرید انواع لوله و اتصالات در تأسیسات ساختمانی به بازار رفته باشید، حتما لوله های گالوانیزه را مشاهده کرده اید. این لوله ها در بازار به لوله های آهنی سفید معروف هستند که کاربردهای بسیاری در سیستم فاضلاب و آبرسانی ساختمان دارند. شاید برایتان سوال باشد که معنای گالوانیزه چیست؟
در پاسخ باید گفت، انجام روکش از جنس فلز روی به معنای گالوانیزه کردن لوله ها است. این روکش، مقاومت لوله گالوانیزه را در برابر انواع اسیدها افزایش می دهد. بنابراین این لوله ها انتخاب مناسبی برای استفاده در فاضلاب های خانگی هستند.

انواع لوله های پلاستیکی فاضلاب

مهم ترین مشکلی که لوله های فلزی داشتند، وزن بالای آن ها بود. به همین دلیل محققان به دنبال ماده ای بودند که جایگزین خوبی برای فلزات باشد. تا اینکه ایده ی استفاده از پلاستیک در انواع اتصالات لوله کشی مطرح شد.
پلاستیک، اکثر مشکلات لوله کشی ساختمان را حل می کرد. با گذشت زمان، شرکت ها و کارخانجات مختلف تولید لوله و اتصالات، به سراغ ساخت انواع لوله های پلاستیکی رفتند. در ادامه ی مقاله با برخی از انواع لوله های پلاستیکی آشنا خواهیم شد.

لوله های پی وی سی PVC

این نوع از لوله ها جزو معروف ترین لوله های فاضلاب خانگی هستند که با نام لوله پلیکا شناخته می شوند. از ویژگی های مهم این لوله ها می توان به خاصیت اشتعال آن ها اشاره کرد. به طوری که آتش را از خود عبور نداده و تنها در یک نقطه متمرکز می کنند.
از معایب لوله های پی وی سی نیز می توان به عدم مقاومت در شرایط جوی اشاره کرد. این لوله ها اگر در معرض نور خورشید و یا هوای خیلی سرد قرار بگیرند، دچار ترک های سطحی می شوند. وجود این عیب بزرگ باعث محدود شدن استفاده از لوله پلیکا شده است.

لوله پی وی سی پلیکا

لوله های پلی اتیلنی

اولین استفاده از این لوله ها در سیستم فاضلاب کشورهای اروپایی به اواخر دهۀ پنجاه میلادی بازمی گردد، اما هنوز هم این لوله‌ها کارایی زیادی در تاسیسات ساختمان دارند. لوله پلی اتیلن را در بازار با نام اختصاری PE نیز می شناسند.
این لوله‌ها دارای ویژگی های منحصربفردی هستند. از جمله ی این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• قابلیت نصب آسان: لوله  و اتصالات پلی اتیلن را بسیار راحت می توان نصب کرد. چگونه؟ فقط کافی است دستگاه جوش پلی اتیلن را همراه خود داشته باشید!

لوله پلی اتیلن فاضلابی

• سبک بودن: این لوله ها به دلیل وزن کمی که دارند، باعث سبک شدن سیستم فاضلاب شده و حمل‌ونقل را راحت تر می کنند.
• مقاومت بالا: در لوله های پلی اتیلنی، متریالی اضافه می شود که آن ها را در برابر انواع مواد شیمیایی و همچنین شرایط جوی متغیر، مقاوم نگه می دارد. بنابراین استفاده از این لوله ها در فضاهای باز نیز پیشنهاد می شود.
• عدم رسوب گرفتگی: سطح داخلی این لوله ها بسیار صاف و صیقلی است؛ بنابراین با گذشت زمان، کمتر دچار گرفتگی و رسوب می شود.

لوله های پلی پروپیلن

لوله های PP در بازار به رنگ سفید و یا سبز موجود هستند. به همین دلیل، به آن ها اتصالات لوله سبز نیز گفته می شود. وصل کردن این لوله ها بسیار ساده و توسط ذوب های موضعی انجام می شود. لوله های پلی پروپیلن مقاومت بالایی در برابر فشار از خود نشان می دهند و قادر به تحمل دماهای بالا نیز هستند.

لوله های کاروگیت

این نوع از لوله های فاضلاب از استحکام بسیار مناسبی برخوردار هستند زیرا به صورت دوجداره ساخته می شوند. سطح داخلی این لوله ها صاف و صیقلی است تا عبور فاضلاب از درون آن راحت باشد. سطح خارجی نیز به شکل موج دار ساخته می شود تا مقاومت بیشتری نسبت به فشار از خود نشان دهد. جالب است بدانید که این لوله ها را نیز از جنس پلی اتیلن می سازند و تنها تفاوت آن ها در نوع طراحی لوله است.

 

لوله کاروگیت

لوله های پوش فیت push fit

اگر به دنبال باکیفیت‌ترین لوله فاضلاب برای ساختمان خود هستید، پیشنهاد ما استفاده از لوله های پوش فیت است. این نوع از لوله ها جزو جدیدترین سیستم های لوله کشی ساختمان هستند که اولین بار توسط انگلیسی ها طراحی و ساخته شده است.
استفاده از لوله های پوش فیت در ایران به سال 1383 برمی گردد. پس از آن، کاربرد این لوله ها در ساختمان سازی ایران گسترش پیدا کرده است.

لوله پوش فیت فاضلابی

برای ساخت لوله های پوش فیت از پلیمرهای پلی پروپیلن استفاده می شود. به همین دلیل، استحکام و مقاومت شیمیایی بسیار بالاتری نسبت به لوله های فاضلاب مرسوم از خود نشان می دهد.
از دیگر ویژگی های منحصربفرد لوله های پوش فیت می توان به سرعت بسیار بالای نصب اشاره کرد. این لوله ها طوری طراحی شده اند که برای اتصال هیچگونه نیازی به حرارت و چسب نداشته و می توان به راحتی آن ها را به هم متصل کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.