انواع و مدل های شیرآلات چدنی

انواع و مدل های شیرآلات چدنی

 

شیرآلات چدنی از جمله مهمترین اجزاء تاسیسات ساختمانی و موتور خانه محسوب می شوند. در واقع موتورخانه یک مرکز اصلی به شمار می آید که آب سرد و گرم را به تمام مسیر های سرمایشی و گرمایشی ساختمان می فرستد. اما آنچه که، یک موتورخانه را تجهیز و تکمیل می کند شیرآلات چدنی و شیرآلات برنجی هستند که به عنوان هدایتگر جریان آب در موتور خانه عمل می کند
از جمله وظایف شیرآلات تنظیم فشار آب، قطع و وصل جریان آب، جلوگیری از بازگشت جریان آب را برعهده دارند. توجه در هنگام انتخاب صحیح شیرآلات صنعتی سبب می گردد که در خطوط لوله فلزی به حداکثر بازدهی کنترل جریان دست پیدا کنیم .

 

شیرآلات چدنی

انواع شیرآلات چدنی

شیر فلکه کشویی

کار اصلی این شیر فلکه قطع و وصل کردن کامل جریان آب در موتور خانه می باشد. از این نوع شیرها بیشتر در مسیر لوله های طویل به دلیل کم بودن میزان افت فشار استفاده می شوند. شیر فلکه کشویی خود دارای دو نوع دیگر یعنی شیر فلکه زبانه فلزی و شیر فلکه زبانه لاستیکی می باشد.

شیر یکطرفه

همانگونه از نام این نوع شیر پیداست عملکرد آن به صورت خودکار است و اپراتوری آن را کنترل نمی نمایید. این دسته از شیرآلات چدنی فقط برای یک مسیر کاربرد دارند و هچنین دارای دو دهانه می باشند که یکی برای ورود سیال و دیگری برای خروج آن است. شیر خودکار یا همان یکطرفه برای جلوگیری از بازگشت جریان سیال در تاسیسات موتور خانه تعبیه می گردد.

شیر پروانه ای

این شیر با طراحی ساده و خاص خود که از یک بدنه معمولی و یک صفحه مدور تشکیل شده است. این نوع شیر بیشتر در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، لوله کشی آب و فاضلاب استفاده می گردد. از جمله مهم ترین ویژگی های این دسته شیرها به آب بندی بسیار کامل و افت بسیار کم آن می توان اشاره کرد. به این نکته باید توجه داشت که شیرهای پروانه ای در خطوط انتقال به عنوان کنترل کننده عمل نمی کند و باید در حالت کاملاٌ باز یا کاملاٌ بسته باشند.

 
 
 

شیر صافی

از دیگر شیرآلات چدنی پرکاربرد شیر صافی است که اصلی ترین وظیفه این شیر ممانعت از عبور سیال می باشد. در این نوع شیر ها توری فعالی وجود دارد که از عبور سیالات مورد نظر به محفظه شیر جلوگیری می نمایید. از شیرهای صافی در شبکه آب رسانی استفاده می شود.

شیر سوزنی یا گلوب

شیرفلکه سوزنی یا گلاب والو برای جریان آب از یک صفحه گرد یا میله مخروطی بهره می گیرد. از شیر های سوزنی برعکس شیرفلکه های کشویی برای کنترل دبی آب بکار نمیرود. شیرفلکه های سوزنی اغلب برای کنترل شدت جریان و میزان عبور جریان استفاده می شود.
ساختار شیر های سوزنی به این صورت است که جریان آب از سمتی وارد شده و از سمت دیگر خارج می شود. و این جهت جریان آب بر روی شیر فلکه با فلشی مشخص شده است باید ورودی سیال از سمتی باشد که سیال به زیر صفحه برخورد کند به خاطر همین دلیل شیر فلکه های سوزنی قابلیت تنظیم کردن سیال را دارد و برای کنترل جریان و دبی کارایی لازم را دارند.

شیرآلات چدنی

 

مزایای شیرآلات چدنی

  • مقاوت در برابر خوردگی و پوسیدگی

  • استحکام در برابر ساییدگی و ضربات

  • دارای حداقل صدا

  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه بودن برای مشتریان

 

کاربردها

کاربرد شیرآلات چدنی بسیار متنوع است و در صنایع مختلف نفت، گاز و پتروشیمی، پروژه‌های آبرسانی، آب و فاضلاب ،سیستمهای موتورخانه ،تاسیسات ساختمانی، نیروگاه ها و کارخانجات استفاده می گردد. شیرفلکه های صنعتی از نظر جنس به انواع شیرفلکه برنجی، شیرفلکه چدنی ، شیرفلکه آلومینیومی، شیرفلکه پلیمری و…تقسیم بندی می شوند. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.