لرزه گیرهای آکاردئونی ارتعاشات صنعتی ایران

تغییرات دمایی همواره بروی حرکات مولکول و اتم هر ماده تاثیر میگذارد و باعث افزایش انرژی جنبشی و تحرک اتم های آن می شود. از این رو تغییرات دمایی تاثیر زیادی بر رفتار فلزات دارد، فلزات در مقابل تغییرات دمایی از خود واکنش نشان می دهند و دچار تغیرات طولی و مساحتی می شوند بر اثر تغییرات دمایی فاصله بین مولکولی فلزات نیز تغییر کرده و دیگر به اندازه اولیه خود نمی باشند و بین تغییرات دمایی و تغییر ابعاد فلزات یک رابطه خطی مستقیم وجود دارد .

انبساط و انقباض فلزات ناشی از تغییرات دمایی
همانطور که گفته شد فلزات در مقابل تغییرات دمایی واکنش نشان میدهند و دچار تغییر طول می شوند به صورتی که با افزایش دما دچار انبساط به معنی افزایش طول و با کاهش دما دچار انقباض به معنای کاهش طول می شوند که این تغییر طبق فرمول زیر می باشد:

L=L× α × ∆θ∆

∆L : تغییرات طول پس از تغییرات دمایی
L : طول اولیه فلز
α : ضریب تغییرات دمایی
∆θ : تغییرات دمایی بر اساس درجه سانتی گراد یا فارنهایت یا درجه کلوین

لوله های فلزی

لوله های فلزی به علت دارا بودن عنصر پایه فلز نیز از این قائده پیروی می کنند و با توجه به تغییرات دمایی دچار تغییر طول می شوند ، تغییرات دمایی در لوله های فلزی به علت جاری شدن سیال درون آن می باشد که با توجه به بالا بودن ضریب هدایت حراراتی آهن ، لوله فلزی به سرعت با سیال جاری در آن هم دما می شود و دمایی نزدیک به دمای سیال را پیدا می کند و از این پس از جاری شدن سیال دچار تغییر طول می شود . حال این تغییرات طول به دو صورت انجام می گیرد ، لازم به ذکر است که لوله در ابتدا هم دما با محیط می باشد .

  1. سیال جاری درون لوله دارای دمایی بیشتر از دمای محیط باشد که باعث افزایش دمای لوله فلزی می شود و لوله را دچار انبساط و افزایش طول می کند .

  2. سیال جاری درون لوله دمای پایین تری از محیط داشته باشد که در این صورت لوله دچار انقباض شده که باعث می شود طول آن کاهش پیدا کند .

لوله های فلزی پس از نصب در محل خود از دو طرف فیکس و ساپورت می شود و اجازه هیچ گونه حرکت اضافی را نخواهد داشت . پس از جاری شدن سیال لوله دچار تغییر طول خواهد شد و با توجه به فیکس شدن لوله در جای خود دچار تنش خواهد شد و فشار وارده به لوله باعث ترک خوردن و حتی ترکیدن آن خواهد شد .

 لوله در اثر انبساط دچار افزایش طول شده و در ابتدا و انتهای لوله دچار تنش فشاری خواهد شد .

 لوله در اثر انقباظ دچار کاهش طول شده و در محل ساپورت ها دچار تنش کششی خواهد شد .

لرزه گیرهای آکاردئونی

برای مهار تغییر طول وارده به لوله می بایست از یک جبران کننده طولی استفاده کرد که وظیفه تغییر طول بر عهده آن باشد . لرزه گیر یا اتصال آکاردئونی با توجه به ساختار بدنه خود می تواند تغییر طول مثبت یا منفی بدهد . لرزه گیرهای آکاردئونی به منظور جذب حرکت های به وجود آمده و عدم انتقال آن ها به دستگاه های موجود و خطوط لوله از اتصالات انعطاف پذیری مانند اتصال آکاردئونی استفاده می شود .
تحمل درجه حرارت و فشار بالا و جذب حرکت های محوری ، جانبی و زاویه ای با در نظر گرفتن آرایش کماسب از جمله خصوصیات لرزه گیرهای آ:اردئونی است که باعث کاربرد وسیع آنها در سیستم های مختلف PIPING و DUCTING در صنایع مختلفی از جمله آب، نفت، گاز، پتروشیمی و … گردیده است .

شرکت ارتعاشات صنعتی ایران

شرکت ارتعاشات صنعتی ایران اقدام به تولید انواع لرزه گیرهای صنعتی می کند که یکی از دسته های تولیدی این شرکت لرزه گیرهای آکاردئونی می باشد که در انواع مختلفی می باشد که در ادامه به انواع آن خواهیم پرداخت .

لرزه گیرهای آکاردئونی شرکت ارتعاشات صنعتی ایران با توجه به نوع اتصالشان به لوله به سه دسته تقسیم بندی می شوند :

1- لرزه گیر آکاردئونی جوشی : این نوع از لرزه گیر آکاردئونی داراش اتصال جوشی می باشد و برای جوشکاری به لوله فلزی در نظر گرفته شده است ، لبه های ابتدایی و انتهایی این نوع از لرزه گیر آرایش پخ خورده و به صورت BEVELING می باشد که نوع جوشکاری آن BUTTWELD می باشد .
لرزه گیرهای آکاردئونی جوشی از سایز ½ اینچ الی 10 اینچ می باشد که در صورت نیاز به سایز بالاتر می توان با ثبت سفارش تولید کرد . اتصال آکاردئونی جوشی در قسمت بدنه خود به دو مدل تک جداره و دو جداره تولید میگردد . اتصال جوشی از نظر آببندی و عدم نشتی بسیار مطمعن می باشند و این مورد از خاصیت های اتصال جوشی می باشد . اتصال جوشی لرزه گیر به عنوان اتصال دائمی می باشد و برای باز کردن لرزه گیر به منظور تعمیر و نگهداری و یا حتی تعویض نیازبه بریدن لوله و لرزه گیر می باشد .

2- لرزه گیر آکاردئونی دنده ای : این نوع از لرزه گیر آکاردئونی برای اتصال به خطوط رزوه ای و گالوانیزه می باشد که در سایزهای پایین 1/2 اینچ الی 2 اینچ تولید میگردد . این نوع از اتصال آکاردئونی به راحتی باز و بسته می شود و برای تعمیر و نگهداری به راحتی می توان از خط لوله کشی خارج کرد و دوباره تعبیه کرد ، برای آببندی و عدم نشتی اتصال آ:اردئونی می بایست از نوارتفلن و … استفاده کرد .

3- لرزه گیر آکاردئونی فلنجدار : این نوع از لرزه گیرهای آکاردئونی به صورت فلنج دار می باشد که در دو قسمت ابتدایی و انتهایی آن فلنج تعبیه شده است که برای نصب و ادامه روند کار نیاز به دو عدد فلنج جوشی می باشد تا بتوان لرزه گیر آکاردئونی را در خط لوله تعبیه کرد .

لرزه گیرهای آکاردئونی در سایزهای 1/2 اینچ الی 10 اینچ تولید و عرضه میگردد و در صورت نیاز در سایزهای بالاتر تولید و عرضه میگردد ، لرزه گیرهای آکاردئونی در فشار مختلفی موجود می باشند که با توجه به درخواست و نیاز پروژه در فشارهای 10بار ،16بار و کلاس 150 تولید میگردد . همانطور که ذکر شد برای نصب لرزه گیر نیاز به دوعدد فلنج جوشی می باشد که می بایست این فلنج ها از نظر فشار کاری با فلنج های اتصال آکاردئونی مطابقت کند در غیر این صورت دو فلنج را نمی توان به یکدیگر پیچ و مهره کرد زیرا سوراخ های دو فلنج مقابل یکدیگر قرار نمیگیرند .

توجه : سایز 8 اینچ در لرزه گیرهای آکاردئونی فلنجدار دارای دو نوع فلنج می باشد که با توجه به طراحی و نیاز پروژه انتخاب می شود که این دو مدل عبارتند از لره گیر آکاردئونی با فلنج 8 سوراخ و 12 سوراخ .

میله مهار در لرزه گیرهای آکاردئونی
برای مهار نیروهای وارده به لرزه گیر آکاردئونی و استحکام بالاتر آن و همچنین مهار نیروی وارده THRUST به لوله از دو میله مهار در لرزه گیر آکاردئونی استفاده می شود که در اصطلاح به آن لرزه گیر مهار دار گفته می شود .

موارد کاربرد لرزه گیرهای آکاردئونی ارتعاشات صنعتی ایران

  • سیستم های گرمایشی و تهویه مطبوع

  • انواع نیروگاه های بخار ، سیکل ترکیبی ، برق آبی و هسته ای

  • پالایشگاه های نفت و گاز

  • صنایع پتروشیمی

  • صنایع فولادی

  • صنایع سیمان

  • مبدل های حرارتی

  • صنایع چوب و کاغذ

  • خروجی اگزوز موتورهای احتراقی

آلیاژهای به کار رفته در بدنه لرزه گیرهای آکاردئونی ارتعاشات صنعتی ایران

  • اتصال آکاردئونی جوشی

 

MATERIAL

ITEM

STAINLES STEEL 304

BELLOWS

CARBON STEEL

END PIPE

STAINLES STEEL 304

SLEEVE

 

همانطور که در جدول مشاهده می کنید بدنه اصلی لرزه گیرهای آکاردئونی از جنس استنلس استیل با گرید 304 می باشد .

  • اتصال آکاردئونی فلنجدار

MATERIAL

ITEM

STAINLES STEEL 304

BELLOWS

CARBON STEEL

FLANGE

STAINLES STEEL 304

SLEEVE

 

استاندارد سوراخ کاری فلنج های اتصال آکاردئونی طبق ASMR B16.5 می باشد .

ماکزیمم دمای قابل تحمل لرزه گیرهای آکاردئونی ارتعاشات صنعتی ایران 200 درجه سانتی گراد می باشد که در صورت نیاز پروژه و شرایط خاص طراحی با ثبت سفارش در شرکت می توان لرزه گیر سفارشی با تحمل دمای بالاتری را تولید کرد .
لرزه گیرهای سفارشی :
گاهی اوقات و با توجه به میزان خورندگی سیال ، دما و فشار و همچنین مشخصات هندسی خاص لرزه گیر آکاردئونی می توان با ارائه مشخصات کامل فنی و هندسی به نمایندگان فروش شرکت ارتعاشات صنعتی ایران جنس خود را دریافت کنید .

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.