مزایای عملیات پیگ یا توپک رانی

مزایای عملیات پیگ یا توپک رانی

از مزایای عمده پیگ ها می توان به پاکسازی کم هزینه خطوط لوله، امکان نمونه برداری سریع درون لوله ها برای تشخیص و آزمایش ناخالصی ها، امکان بررسی خطوط لوله بدون نیاز به قطع جریان و قابلیت استفاده از PLC اشاره نمود. در لوله کشی های آب و فاضلاب، خطوط لوله نفت وگاز و پتروشیمی پیگ رانی کاربرد اساسی جهت پاکسازی و بررسی خطوط لوله را دارد.

در ابتدا پیگ ها را از فولاد می ساختند اما با گذشت زمان و برای جلوگیری از آسیب دیدن دیواره لوله ها پیگ ها و دیسک های متصل به آن از آلمینیوم ساخته شدند. ساختار کلی پیگ ها بدین صورت است که بدنه اصلی آن ها شامل دیسک ها و برس های متعددی است که تعداد آن ها بر اساس نیاز هر خط لوله کشی و بنا بر تشخیص متخصصان متفاوت است. پیگ ها از لحاظ ساختار بدنه نیز دارای انواع گوناگونی همچون پیگ اسفنجی، پیگ بدنه فلزی، توپک ها، پیگ های ترکیبی و… هستند. می توانید شما قیمت لوله استیل را بخش فروشگاه فارس استیل مشاهده کنید.

انواع پیگ رانی

در عملیات پیگ رانی دو دسته تله وجود دارد؛ پیگرانی از طریق تله فرستنده (Launcher) وارد خطو لوله شده و همراه با جریان عادی سیال در طی لوله ها حرکت می کند تا اطلاعاتی که در بالا ذکر کردیم جمع اوری کرده و سپس این اطلاعات را به انتهای خط لوله منتقل کند تا توسط تله گیرنده (Receiver) که در آن جا قرار دارد دریافت گردد. در هنگام حرکت پیگ در داخل لوله هر گونه مانع و یا جسمی که از کنار آن عبور می کند صفحه پیگ را در بازه زمانی که پیگ به طور کامل از کنار جسم مذکور بگذرد، می پوشاند؛ با بررسی و ردیابی محل هایی که پیگ از کنار موانع عبور کرده، می توان قسمت های دارای مشکل لوله را شناسایی و اقدامات بعدی برای اصلاح آن ها را انجام داد.

پیگ های هوشمند جدیدترین و آخرین نوع پیگ های ساخته شده و تنها ابزار تست غیر مخرب در این حوزه محسوب می گردند که توانایی شناسایی ترک، خوردگی، حفره و ثبت اطلاعات کلی هندسه و تغییر شکل لوله ها به دو روش نشتی شار مغناطیسی (MFL) و مافوق صوت (Ultrasonics) را دارند. IPS-M-PI-70 استانداردی است که دربرگیرنده پیگ ها است. 

پیگ رانی طی سال های اخیر دستخوش تغییرات و پیشرفت های فراونی شده و همین پیشرفت ها سبب شده اند تا نیاز به این وسیله به طور چشمگیری افزایش یافته و تحقیق و تلاش برای ارتقاء هرچه بیشتر قابلیت های این دستگاه همچنان ادامه داشته باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.